Standpunten within Onderwijs
Resultaten
-
Het ranken van de universiteit
Dit adviesdocument laat zien dat league tables ten onrechte pretenderen de prestaties van een universiteit in de meest ruime zin te kunnen samenvatten in één enkel getal. Er bestaat geen algemeen aanvaard criterium voor het kwantificeren van de totale prestatie van een universiteit, en aan strategische keuzes om op specifieke gebieden te excelleren kan met een generiek wegingsinstrument geen recht worden gedaan. Het combineren van prestaties op het gebied van onderzoek, onderwijs en impact om tot een eendimensionale totaalscore te komen is niet op een zinvolle manier mogelijk. Pogingen om onderzoek, onderwijs en impact toch met elkaar te combineren stuiten op arbitraire en betwistbare keuzes over hoe de prestaties op deze drie kerntaken moeten worden gewogen.
-
Universiteiten bieden maatwerk bij opleidingen met selectie
De Nederlandse universiteiten zijn toegankelijk. Universiteiten zetten hierbij in op een manier van selecteren die gebaseerd is op de wetenschap en die past bij het onderwijs dat ze verzorgen. De selectieprocedures worden bovendien continu geëvalueerd en aangepast waar nodig ook zijn studenten actief betrokken bij het vormgeven van de procedure.
-
Behoud investeringen en maak ze structureel
In 2021 concludeerde PwC dat het wetenschappelijk onderwijs en onderzoek jaarlijks €1,1 miljard tekort komt voor de ambities die de overheid en onze samenleving van de universiteiten verwachten. Alleen met het repareren van de basis kan de werkdruk verlaagd worden, is er ruimte voor kleinschaliger onderwijs en kan ongebonden onderzoek weer worden versterkt.
-
Instellingsaccreditatie is een betere manier om universitair onderwijs te accrediteren
De veertien Nederlandse universiteiten zijn van mening dat we moeten toewerken naar een nieuw stelsel van Instellingsaccreditatie. Onderwijsinstellingen worden in dit nieuwe stelsel getoetst op de manier waarop zij de interne kwaliteitszorg en governance hebben geregeld.
-
(Macro)doelmatig onderwijs richt zich op de samenleving, wetenschap en arbeidsmarkt van de toekomst
In deze tijd van snelle ontwikkelingen en maatschappelijke uitdagingen is het van groot belang dat de universiteit zorgt voor nieuwsgierige afstudeerders met creatieve vaardigheden.
-
Internationalisering blijft essentieel voor kwaliteit onderwijs
Internationalisering is essentieel voor de hoge kwaliteit van onderwijs en onderzoek van de Nederlandse universiteiten. Knelpunten als onvoldoende beschikbare huisvesting, Nederlandse taalvaardigheid die beter kan en gebrek aan instrumenten om te sturen op de instroom kunnen en willen we aanpakken.
-
Maak het Nationaal Groeifonds permanent en meer thematisch
Wij roepen de politiek op het Groeifonds permanent te maken om zo grote, langjarige projecten duurzaam te financieren. Een meer thematische inrichting van het fonds is daarbij gewenst, onder andere om beter aan te sluiten bij Europese financieringsbronnen.
-
Europese samenwerking van universiteiten moeten we versterken
Nieuwe kennis draagt bij aan het vinden van oplossingen voor grote maatschappelijke uitdagingen, die vaak grensoverschrijdend zijn. Een sterk Europa op het gebied van onderwijs en onderzoek is daarom onmisbaar en behoeft voortdurende investering.
-
Aanpak lerarentekort: verdubbel het aantal academische leraren
Het lerarentekort is de moeder van alle tekorten. Dat vraagt om een nationaal actieprogramma lerarentekort, waarin expliciet aandacht is voor het aantrekken en behouden van universitair opgeleide leraren. De instroom moet omhoog en de uitval moet omlaag. UNL wil er alles aan doen om dit tekort op te lossen.
-
Waarde van wetenschap: voor de generaties van morgen
De Nederlandse universiteiten zijn uniek door de verwevenheid van onderzoek, onderwijs en innovatie. Zij leiden de broodnodige talenten van de hoogste kwaliteit op; de generaties van morgen.
-
Bindend studieadvies is goed voor student en studentsucces
In het coalitieakkoord heeft het kabinet aangegeven het bindend studieadvies (bsa) af te zwakken. De veertien Nederlandse universiteiten zijn van mening dat dit ongewenst en onverstandig is. Daar liggen verschillende redeneringen, onderzoeken en ambities aan ten grondslag.