Minder internationale studenten bij Bachelor 220

In vergelijking met het collegejaar 2022-2023 beginnen dit jaar 220 minder internationale studenten met een bachelor aan een universiteit.

Feiten en cijfers

Hoe je in korte tijd jezelf ontwikkelt op academisch niveau
Van de ingeschreven studenten aan universiteiten is 75% Nederlands en 25% internationaal. Sinds twee jaar stagneert de bachelorinstroom van internationale studenten en in 2022/'23 was er een lichte daling. Internationale studenten zijn belangrijk voor a) verrijking van het onderwijsaanbod b) de Nederlandse schatkist, ze leveren geld op, c) de regio en in het bijzonder krimpregio's, d) arbeidsmarkttekorten op te lossen, e) innovatie als motor van de economie
Bij de start van studiejaar 2023/’24 zijn 51.576 studenten begonnen aan een universitaire masteropleiding. Dit zijn 1.200 studenten meer (2,4%) dan het aantal studenten dat voorgaand jaar startte.
Lege collegezaal

Actueel

Vanmiddag einde dag stuurde minister Bruins de brief over zijn plannen voor internationalisering in het hoger onderwijs naar de Tweede Kamer. Caspar van den Berg, voorzitter Universiteiten van Nederland: “Universiteiten maken zich grote zorgen over de plannen van dit kabinet. Het wetsvoorstel heet ‘Internationalisering in balans’, maar dit kabinet hakt met de botte bijl op universiteiten en hogescholen in, met ook nog een bezuiniging van 293 miljoen euro op de internationale instroom van studenten.”
We komen in Nederland in het basis- en voorgezet onderwijs samen 13.500 leraren tekort. Het leraarschap heeft niet altijd de reputatie die het verdient. En dat terwijl het alles in zich heeft. Daarom start Universiteiten van Nederland (UNL) vandaag de campagne ‘Doe iets wat ertoe doet’. Het doel is om mensen met een nieuwe blik naar het leraarschap te laten kijken. UNL-voorzitter Caspar van den Berg: “Zonder voldoende goede leraren krijgen leerlingen niet het onderwijs dat zij nodig hebben om zich te ontwikkelen. Er zijn veel mensen die iets willen doen wat ertoe doet. Tegen hen zeg ik: kies voor een lerarenopleiding aan de universiteit.”

Publicaties

Studerende student

Input UNL Internetconsultatie Wetsvoorstel ‘Internationalisering in Balans’

Factsheet

Stuurgroep Onderwijs en Onderzoek (SOO)