Samenwerking met overheid en bedrijfsleven

Artikel

Internationale samenwerking op het gebied van onderwijs, onderzoek en innovatie wordt steeds belangrijker. Nederlandse universiteiten werken op internationaal niveau samen met het bedrijfsleven en de overheid om zo veel mogelijk bij te dragen aan economische groei en productiviteit. Hierbij wordt het toponderzoek aan Nederlandse kennisinstellingen en de toepassingen die daaruit voortkomen gekoppeld aan ontwikkeling en innovatie. Deze samenwerking vergroot het Nederlands concurrentievermogen op de wereldmarkt, maar zorgt bijvoorbeeld ook voor een grotere inzet voor en impact op het behalen van de Sustainable Development Goals. Daarnaast versterkt deze samenwerking de positionering van Nederland, zowel binnen de EU als op de wereldmarkt. Universiteiten werken samen met de overheid en het bedrijfsleven op allerlei niveaus en beleidsterreinen om de kennisoverdracht te stimuleren.

Deze samenwerking vindt met name plaats binnen het Missiegedreven Topsectoren- en Innovatiebeleid van het ministerie van Economische zaken. Dit beleid is specifiek gericht op de nauwere samenwerking tussen de ‘gouden driehoek’ van bedrijfsleven, overheid en kennisinstellingen. Door specifieke missies en sectoren te prioriteren en daarop intensiever samen te werken, wordt innovatie gestimuleerd en worden maatschappelijke problemen opgelost. Universiteiten werken daarnaast samen met het bedrijfsleven in consortia, bijvoorbeeld binnen het Europese onderzoeksprogramma Horizon Europe. Daarnaast is de VSNU een deelnemer aan het ISO-NL overleg, waarin samen met onder andere de ministeries van Economische Zaken en Klimaat en Buitenlandse Zaken wordt gekeken naar de bevordering van internationale (kennis)samenwerking.