Medewerkers in dienst, per sector

Onderstaande grafiek toont het aantal medewerkers in dienst van universiteiten, uitgesplitst naar functiecategorie. Bekijk het aantal voltijdsaanstellingen (fte's) per sector.

Uitleg en definities

Toelichting

Aantal medewerkers in dienst van de Nederlandse universiteiten. Standaard weergave in voltijdsaanstellingen (fte).

Definities

Fte
Full time equivalent of voltijdsaanstelling. Een fte staat gelijk aan 38 uur.

Sector
Universiteiten van Nederland hanteert voor de indeling van medewerkers dezelfde sectorindeling als voor opleidingen en studenten. Faculteiten van universiteiten stellen vast in welke sector een medewerker in dienst is en/of het grootste deel van zijn of haar werkzaamheden uitvoert.

Het is niet voor alle functies mogelijk om een sector aan te wijzen. Met name medewerkers in ondersteunende diensten worden niet altijd ingedeeld naar een sector.

De sectoren 'onderwijs' en 'sectoroverstijgend' worden niet gebruikt in de personeelsregistratie. Medewerkers die niet tot (de formatie van) een faculteit behoren, vallen onder de categorie 'niet toe te wijzen (DIV)'.

De gegevens voor de sector 'gezondheid' zijn tot en met 2005 inconsistent. Dit komt door wijzigingen in het werkgeverschap van facultair personeel: niet de universiteit, maar het academisch medisch centrum treedt in veel gevallen op als werkgever. Die gegevens komen nadien niet meer voor in de beschikbare personeelsgegevens.  Medewerkers in de sector gezondheid die in dienst bleven van een universiteit worden nog wel meegeteld. Het gaat hierbij om medewerkers van het Maastricht Universitair Medisch Centrum+, de faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht, de faculteit Tandheelkunde (ACTA) van de Vrije Universiteit Amsterdam en de Universiteit van Amsterdam en de Erasmus School of Health Policy & Management.

Bron

Bron: Wetenschappelijk Onderwijs Personeel Informatie (WOPI) 2023, Universiteiten van Nederland
Updatefrequentie: jaarlijks
Datum laatste update: 29 juli 2024