Ingeschreven studenten, per universiteit, internationaal/niet-internationaal

Artikel

Onderstaande grafiek toont het aantal ingeschreven bachelor- en masterstudenten per universiteit. Hierbij is onderscheid gemaakt naar internationale en niet-internationale studenten. In de downloadbare tabel zijn per jaar uitsplitsingen gemaakt naar universiteit, niveau, sector en herkomst (EER, niet-EER, niet Europees).

Uitleg en definities

Toelichting

Aantal ingeschreven studenten in het wetenschappelijk onderwijs per universiteit, uitgesplitst naar herkomst (internationaal/niet-internationaal). Selecteer een universiteit in het filter om het aantal inschrijvingen voor die instelling weer te geven.

Definities

Ingeschreven studenten

Er zijn alleen studenten geteld die zijn ingeschreven voor een volledige bachelor- of masteropleiding en als zodanig voorkomen in de studentenregistraties van universiteiten. Hierbij wordt alleen het aantal hoofdinschrijvingen geteld. Inschrijvingen van studenten voor een tweede opleiding, de zogenoemde 'neveninschrijvingen', zijn niet opgenomen in de grafiek.

Internationaal/niet-internationaal

Internationale studenten zijn gedefinieerd als studenten met een niet-Nederlandse nationaliteit en een niet-Nederlandse vooropleiding die toegang biedt tot het hoger onderwijs.

Zwitserland en Suriname worden tot de Europese Economische Ruimte (EER) gerekend. Voor deze studenten gelden dezelfde inschrijvingsvoorwaarden als voor studenten uit de EER. Europese landen die niet bij de EER horen, zijn ondergebracht in de categorie 'niet-EER'. Vanaf 2021-2022 telt het Verenigd Koninkrijk ook als niet-EER.

Landen buiten Europa vallen onder de categorie niet-Europees.

Sector

UNL hanteert de sectorindeling zoals door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt gehanteerd binnen het beleidsbestand ROD-WO. Er zijn tien sectoren, ook wel HOOP-gebieden genoemd: landbouw, natuur, techniek, gezondheid, economie, recht, gedrag en maatschappij, taal en cultuur, onderwijs en sectoroverstijgend.

NB: De sector 'onderwijs' betreft in het wetenschappelijk onderwijs de universitaire lerarenopleidingen. Voor het merendeel zijn dit postmasteropleidingen. Deze postmasteropleidingen worden in deze grafiek meegeteld met de masteropleidingen.
Met ingang van studiejaar 2018/19 is er één bacheloropleiding die in het CROHO-register onder de sector onderwijs staat genoteerd. Het betreft de opleiding pedagogische wetenschappen van primair onderwijs.

Bron

Beleidsbestand ROD-wo, gebaseerd op 1cijferHO, DUO/UNL/CBS