Bezetting gebouw Universiteiten van Nederland beëindigd

UNL witte achtergrond

Vandaag is rond 14.15 uur door de politie een einde gemaakt aan de bezetting van de hal van het kantoorpand van Universiteiten van Nederland (UNL). De bezetters is meermaals gevraagd het pand vrijwillig te verlaten. Toen zij dat niet deden, heeft de politie ze aangehouden. Rond 12.00 uur begon een pro-Palestijnse protestactie voor de deur van UNL, waarna een aantal actievoerders de hal van het UNL-gebouw bezette.

Het staat iedereen vrij om te demonstreren, maar niet om een pand te bezetten. Universiteiten, en ook UNL, staan altijd open voor het aangaan van de dialoog, maar in dit geval werd dat onmogelijk gemaakt. De actievoerders hebben zich niet aangekondigd, droegen gezichtsbedekkende kleding, beklommen het pand en bezetten de hal. Op die manier is het niet mogelijk om een constructief gesprek te voeren.

Er zijn geen vernielingen geconstateerd en UNL heeft geen aangifte gedaan.