Bedrijven in Nederland uiten zorgen over bezuinigingen op onderwijs, onderzoek en innovatie

Actueel

Laatst bijgewerkt op
Groot gebouw van binnen

In een open brief aan het kabinet waarschuwen vandaag 24 bedrijven in Nederland en 15 nationale start-ups en scale-ups voor de forse bezuinigingen op onderwijs, onderzoek en innovatie en de gevolgen voor de toekomst van onze economie en samenleving. “Bezuinigingen op kennis en innovatie zijn in feite een bezuiniging op het toekomstig verdienvermogen van Nederland. Het schrappen van de resterende 7 miljard uit het Nationaal Groeifonds betekent bovendien dat ons land grootschalige investeringen in publiek-private innovaties misloopt. Onderzoek en innovatie zijn de ruggengraat van een innovatieve en concurrerende economie. We roepen dit kabinet daarom op om te investeren in de kracht van wetenschap en innovatie”, aldus de ondertekenaars. De brief is een gezamenlijk initiatief van ondernemersorganisatie VNO-NCW en Universiteiten van Nederland (UNL).

Ingrid Thijssen, voorzitter VNO-NCW: “Van kleine tot baanbrekende uitvindingen, ze beginnen allemaal bij onderzoek en onderwijs. Het gaat hier om de toekomst van ons land: waar verdienen we straks ons geld mee? En hoe zorgen we ervoor dat we in de toekomst met minder mensen de samenleving draaiende houden? Investeringen in onderzoek en innovatie zijn hiervoor de motor. En deze investeringen leveren op termijn ook juist meer geld op, dan dat het ons kost.”

Caspar van den Berg, voorzitter Universiteiten van Nederland: “Het fundament van de kenniseconomie verzwakt door dit kabinetsbeleid. Niet alleen studenten en wetenschappers maken zich grote zorgen over de bezuinigingen op onderwijs en wetenschap. Een brede groep bedrijven geeft duidelijk het signaal af aan de overheid dat dit het toekomstige verdienvermogen schaadt.”

De ondertekenaars stellen in de open brief dat investeringen in onderwijs, kennis en innovatie bijdragen aan het ontwikkelen van vaardigheden voor toekomstige generaties en innovatie stimuleren. Dit is essentieel voor economische groei en het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen. Ook wijzen ze op het recent gepubliceerde Draghi-rapport dat het belang benadrukt van grootschalig investeren in kennis en innovatie om de concurrentiekracht van de Europese economie niet nog verder te laten afzwakken ten opzichte van de VS en China.

Ingo Uytdehaage, CEO van Adyen, dat een wereldwijd online betaalsysteem heeft uitgerold, licht toe waarom hij deze open brief heeft ondertekend: "Als wereldwijd fintech bedrijf geloven we bij Adyen sterk in de kracht van onderwijs en innovatie als fundament voor technologische vooruitgang. Als Nederland zijn positie als toonaangevende technologiehub wil behouden, moeten we blijven investeren in hoogwaardige opleidingen en onderzoek. Zonder deze investeringen dreigen we talent mis te lopen dat essentieel is voor onze innovatiekracht en het concurrentievermogen van Nederland als geheel.”

Ook André van Troost, topman van Lely, is kritisch op deze bezuinigingen van dit kabinet: “Lely is mede zo succesvol geworden omdat we gebruik maken van de kennis van Nederlandse universiteiten en vooral van het talent dat daar wordt opgeleid en uiteindelijk bij ons komt werken. Zo fors bezuinigen op onderwijs en onderzoek raakt dus ook ons."

Bekijk hier de brief en de ondertekenaars.

Bedrijven die het statement willen ondersteunen en toegevoegd willen worden als ondertekenaar, kunnen een mail sturen naar Tycho Wassenaar (wassenaar@unl.nl)

Brieftekst

Geachte leden van het kabinet,

Als vertegenwoordigers van een brede groep bedrijven maken wij ons grote zorgen over de aangekondigde bezuinigingen van ruim 1 miljard euro op onderwijs, onderzoek en innovatie en de gevolgen voor de toekomst van onze economie en samenleving.

Bezuinigingen op kennis en innovatie zijn in feite een bezuiniging op het toekomstig verdienvermogen van Nederland. Het schrappen van het Nationaal Groeifonds betekent bovendien dat ons land grootschalige investeringen in publiek-private innovaties misloopt.

Nederland is een kenniseconomie en het kabinet heeft de ambitie om tot de top-5 van concurrerende landen te behoren. De laatste jaren zien we echter dat we op het gebied van innovatie steeds verder achterop raken ten opzichte van andere landen. Zo is ons land in vijf jaar tijd van plaats 2 naar plaats 7 gedaald op de WIPO-innovatieranglijst.

Onderwijs en onderzoek vormen de ruggengraat van een innovatieve en concurrerende economie, zoals tal van wetenschappelijke studies hebben aangetoond. Ook het recent gepubliceerde Draghi-rapport benadrukt het belang van grootschalig investeren in kennis en innovatie om de concurrentiekracht van de Europese economie niet nog verder te laten afzwakken ten opzichte van de VS en China.

Door te investeren in onderwijs, kennis en innovatie bouwen we aan de vaardigheden van toekomstige generaties en stimuleren we innovatie die cruciaal is voor economische groei en het oplossen van maatschappelijke uitdagingen. Bovendien zijn deze investeringen essentieel om ervoor te zorgen dat we in de toekomst voldoende middelen hebben om onze leraren, zorgmedewerkers en andere publieke voorzieningen te betalen.

Wij roepen dit kabinet daarom op om in te zetten op een productieve, concurrerende en wendbare economie van de toekomst en te investeren in de kracht van kennis en innovatie. Dit is niet alleen een investering in onze jeugd, maar ook in de toekomst van onze samenleving en economie.

Getekend door onderstaande bedrijven

Open brief + ondertekenende bedrijven

Open brief bedrijfsleven voor investeringen in onderzoek, innnovatie en onderwijs.pdf

Publicatie