Smart Skills@Scale: slimme leeroplossingen voor vakmensen

Universiteit Twente

“Tachtig procent van de productiemedewerkers in Nederland voelt zich niet uitgedaagd om te leren. In dit project hebben we de mogelijkheid om slimme leeroplossingen te ontwikkelen voor de groep die dat het hardste nodig heeft: praktisch opgeleide werknemers in het mkb. Een geweldige kans!”, aldus Maaike Endedijk, wetenschappelijk leider van het programma Smart Skills@Scale. Dit initiatief onder gezamenlijke leiding van de Universiteit Twente en Hogeschool Saxion is gericht op het vergroten van duurzame inzetbaarheid.

Endedijk is adjunct hoogleraar Professioneel leren in Organisaties aan de Universiteit Twente. ”In de smart industry bijvoorbeeld komt er veel nieuwe technologie op medewerkers af”, legt ze uit. “Vaak zijn dit mkb-bedrijven gericht op digitalisering van apparaten, productiemiddelen en organisaties. Zij werken als toeleverancier voor grote ondernemingen. Als zo’n opdrachtgever ineens toepassing van een nieuwe technologie eist, dan dat zorgt voor uitdagingen.” Om die technologie optimaal te kunnen benutten is het zaak om medewerkers bij toeleveranciers snel en toereikend voor te bereiden en begeleiden. Maar dat lukt om allerlei redenen vaak niet, -bijvoorbeeld omdat de samenwerking tussen de medewerkers en de nieuwe technologie niet goed is ingericht. Endedijk: “En dat kan weer leiden tot onnodig productiviteitsverlies of het onvoldoende kunnen inspelen op veranderde klantvraag. Daarom is Skills@Scale zo belangrijk. Het zet niet alleen in op het beter en langer benutten van de kwaliteiten van medewerkers; het stimuleert ook het bouwen van allianties en communities tussen dit soort bedrijven.”

‘Tachtig procent van de productiemedewerkers in Nederland voelt zich niet uitgedaagd om te leren.’

Via het programma kijken betrokken bedrijven bij elkaar in de keuken. Dat geeft medewerkers en leidinggevenden het inzicht dat zich bij andere bedrijven soortgelijke vraagstukken voordoen, en tegelijkertijd halen ze inspiratie uit oplossingen die op andere plekken al bedacht zijn. Daarnaast worden mkb-bedrijven per regio benaderd om onderdeel te worden van een regionale smart industry community. Om samen met ontwikkelvragen aan de slag te gaan.

Skills@Scale is een grootschalig, landelijk onderzoeks- en innovatieprogramma gericht op het ontwikkelen en benutten van vakmensen. Het achtjarige nationale onderzoeksprogramma ontvangt 9,3 miljoen subsidie uit de prestigieuze Nationale Wetenschapsagenda. Daarnaast dragen bedrijven en sociale partners meer dan een miljoen euro bij. Er zijn ruim 450 mkb-bedrijven aangesloten, en naast de sociale partners doen ook onderwijspartners en onderzoeksgroepen mee. Met de ambitie om een grote doorbraak te realiseren richting een duurzaam inzetbare beroepsbevolking.

Meer verhalen van Universiteit Twente