Grensoverschrijdende samenwerking in de gezondheidszorg

Universiteit Twente

Een groeiende zorgbehoefte en een krimpende beroepsbevolking: het zijn maatschappelijke uitdagingen die aan weerszijden van de Duits-Nederlandse grens de gemoederen bezighouden. Hoe bewaken we de toegang tot, en de kwaliteit van zorg? Over dat vraagstuk buigen Nederlandse en Duitse wetenschappers en experts uit het veld zich nu gezamenlijk. Juist de uitwisseling van verschillende perspectieven moet leiden tot een toekomstbestendige en robuuste oplossing.

Onlangs zetten de Universiteit Twente, de Universiteit van Münster, Universiteitskliniek Münster (UKM) en het Medisch Spectrum Twente (MST) in Enschede hun krabbel onder een meerjarige samenwerking. “De groeiende zorgbehoefte en de krimpende beroepsbevolking vragen om radicale oplossingen. De samenwerking tussen deze twee grensregio's biedt een unieke gelegenheid om ook de technologische vooruitgang in dit gebied te stimuleren”, aldus Remke Burie, managing director TechMed Centre van de Universiteit Twente.

“De groeiende zorgbehoefte en de krimpende beroepsbevolking vragen om radicale oplossingen.”

Dit partnerschap gaan ze aan om gezamenlijk van elkaar leren, zowel als het gaat om het inrichten van de publieke gezondheidszorg als om het verbeteren van de opleiding en bijscholing van medisch personeel. Een van de redenen waarom vanuit Duitsland naar Twente wordt gekeken, is dat de technische universiteit op een aantal gebieden in de medische technologie bij de wereldwijde koplopers hoort. Burie: “Denk aan de organ-on-a-chip, dat is het kweken van orgaanmodellen op een chip. Maar ook medische robotica, zowel gericht op revalidatie als op chirurgische toepassingen. Verder kijkt men naar nieuwe beeldtechnieken gebaseerd op licht en geluid. Ook gebeurt er veel op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) en e-health. Daarin werken we onder meer samen met Duitse consortia.” Daarnaast willen de betrokken partijen gezamenlijk werken aan de technische vooruitgang op medisch gebied, zoals weefselmanipulatie met gepersonaliseerde 3D-geprinte cellen en telegeneeskunde zoals tele- en videoconsultaties, e-voorschriften en apps om de gezondheidstoestand te monitoren. Het doel is om ondanks de steeds schaarser wordende hulpmiddelen de kwaliteit van de gezondheidszorg in de grensregio voor de toekomst te waarborgen.

Meer verhalen van Universiteit Twente