Ongelijke kansen in achterstandswijken aanpakken

Open Universiteit

Wie opgroeit in Heerlen-Noord heeft gemiddeld veel minder kans om gezond en gelukkig oud te worden. In een fatsoenlijke woning, zonder armoede en schulden. Om dat te veranderen is in 2022 het Programma Heerlen-Noord gelanceerd: gemeente, maatschappelijke organisaties én de Open Universiteit werken samen om de achterstandswijk leefbaarder en veiliger te maken. Het project is onderdeel van het 'Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid' dat twintig wijken omvat.

Hoe houden we jongeren uit de criminaliteit?

De Open Universiteit draagt bij met onderzoeksprojecten rond thema’s als inkomen, werk, wonen, leren, gezondheid en veiligheid. Hoogleraar Criminologie Emile Kolthoff ondersteunt het programma met onderzoek en advies over het voorkomen van jeugdcriminaliteit. Kolthoff benadrukt de noodzaak om jongeren in Heerlen-Noord alternatieven te bieden. “Vechten tegen criminaliteit betekent investeren. Zet het jeugdwerk weer op poten. Zodat er toezicht komt, en jongerenwerkers het vertrouwen winnen van kinderen. Ook onderwijs is belangrijk. Vaak is er verband tussen slechte schoolresultaten, absentie en criminaliteit. Wanneer je daar bovenop zit, kun je verschil maken.”

Hoe leren we mensen slimmer omgaan met geld?

Een ander onderzoek van de Open Universiteit, gelinkt aan Heerlen-Noord, is Elsa Lab Armoede en Schulden. Daarin wordt kunstmatige intelligentie ingezet om mensen beter te leren omgaan met geld. Hoogleraar Finance Bart Frijns: “Armoede en schulden kun je het beste aanpakken door gewoontepatronen te doorbreken. Wij ontwikkelen technologie die mensen kan helpen om betere financiële keuzes te maken. Stel, je loopt elke dag langs je favoriete winkel waar je toch telkens weer spullen koopt, ondanks je schulden. Een app kan je dan via een bericht aansporen om een andere route te nemen. Daarbij geeft kunstmatige intelligentie inzicht in individuele gedragsverschillen en welke soort interactie voor wie werkt, zodat we maatwerk kunnen leveren.”

“Armoede en schulden kun je het beste aanpakken door gewoontepatronen te doorbreken. Wij ontwikkelen technologie die mensen kan helpen om betere financiële keuzes te maken.”

Op een bredere schaal monitort de Open Universiteit welke initiatieven en combinaties het beste werken in het Programma Heerlen-Noord. Inzichten worden nationaal gedeeld om de situatie in achterstandswijken te verbeteren en inwoners dezelfde, gelijke kansen te bieden als ieder ander.

Meer verhalen van Open Universiteit