Onderzoek naar grondrechten en vertrouwen dankzij Stimuleringsbeurs

Tilburg University

“Naast de onderwijsuren, het leidinggeven en de publicatie opdrachten die er toch al zijn, schiet het eigen fundamentele onderzoek er vaak bij in. Losse flodders zijn het, die je gedaan krijgt, tussen de bedrijven door. Dankzij de stimuleringsbeurs heb ik nu een student-assistent kunnen aanstellen die zorgt voor continuïteit en de juiste vraag op het juiste moment.”, aldus Ingrid Leijten, hoogleraar Nederlands en Europees Constitutioneel recht bij Tilburg Law School.

In het project ‘Trust in Government through Rights’ doet zij onderzoek naar de toekomst van fundamentele rechten. Ze wil de link leggen tussen het vertrouwen in de overheid dat mensen al dan niet hebben en de rol die grondrechten – en het constitutionele recht in bredere zin – daarbij spelen. Leijten:  “Nu actuelere dan ooit, zou je kunnen zeggen. We onderzoeken wat het effect is geweest bijvoorbeeld van de inperking van de grondrechten van mensen tijdens de Corona Pandemie. Denk aan de avondklok, wat doet het met je vertrouwen in de overheid als je langere tijd van je bewegingsvrijheid wordt beroofd terwijl mensen zich hardop gaan afvragen of dat überhaupt effect heeft.”

De student-assistent Annet Verwijmeren die Leijten bijstaat in het onderzoek wordt betaald vanuit een zogeheten Stimuleringsbeurs. Het demissionaire kabinet Rutte stelde in 2021 jaarlijks 300 miljoen euro beschikbaar voor het verlagen van de werkdruk en het stimuleren van ongebonden onderzoek via Startersbeurzen en Stimuleringsbeurzen. Leijten: “Ze zorgt dat er continue en consequent vervolgstappen worden gezet in het onderzoek. Ze werkt zelfstandig aan het project, maar triggert mij ook in mijn eigen blik op mijn onderzoek. Bovendien levert haar betrokkenheid bij diverse andere projecten ook weer een wisselwerking op met meerwaarde voor dit onderzoek.”

De student-assistent heeft zelf ook veel baat bij de Stimuleringsbeurs. Verwijmeren: “Als ik dit onderzoek niet had als betaalde bijbaan, dan stond ik denk ik nog in de snoepfabriek waar ik vorig jaar werkte. Ik moet wel werken om rond te komen en naast die betaalde baan had ik niet echt tijd om verder in te lezen. Dit geeft me een kans om me te verdiepen en goed voor te bereiden om mijn promotieonderzoek waar ik zeker voor wil gaan. En dat zonder het risico op een burnout.”

Beeldrechten: Simone Michielsen