Het Zero Hunger Lab zet wiskunde in om honger de wereld uit te helpen - ook in Nederland

Tilburg University

Voedselzekerheid is voor miljoenen mensen ter wereld niet vanzelfsprekend, ook in het welvarende Nederland. Eén miljoen mensen moet hier rondkomen van minder dan het bestaansminimum. Daarmee is ook hun voedselzekerheid in het geding: 230.000 kinderen gaan bijvoorbeeld vrijwel dagelijks zonder ontbijt naar school.

Voedselbanken zijn initiatieven die voedsel dat afval dreigt te worden, herverdelen onder mensen met voedselonzekerheid. Deze initiatieven in vooral landen met midden- en hoge inkomens zijn de laatste jaren in aantal en omvang flink toegenomen. Vaak hebben voedselbanken te maken met grote onzekerheden in hun toeleveringsketen: vooraf is vaak niet duidelijk hoeveel en welk type producten er beschikbaar komt om te verdelen.

‘Transport, het beperken van verliezen en lokaal produceren. Dat kun je allemaal heel goed wiskundig modelleren.’

Geïnspireerd door de uitdagingen van de voedselbanken in Nederland, hebben Tilburgse onderzoekers van het Zero Hunger Lab(externe link, opent in nieuw venster)bytes for bites - een optimalisatiemodel ontwikkeld dat voedselbankketens kan helpen bij het opsporen en oplossen van knelpunten bij de toelevering en distributie van het voedsel. Dit onderzoek stelt voedselbanken in staat efficiënter te werken en zo meer mensen te helpen. Slimme wiskundeprocessen gebruiken om honger de wereld uit te helpen. Promovenda Meike Reusken: "Grote bedrijven als Albert Heijn hebben heel veel data beschikbaar. Daar kunnen wiskundige modellen voorspellingen mee doen. Albert Heijn weet bijvoorbeeld van tevoren elke dag hoeveel mensen op elke locatie komen winkelen en welk voedsel ze daarvoor in de schappen moeten klaarleggen. Ik wil de voedselbank helpen met soortgelijke modellen."

Het distributiemodel dat de onderzoekers hebben ontworpen is in de echte wereld van de voedselbankketen in Nederland al uitgeprobeerd, en met een klinkend resultaat: 32% meer klanten van de voedselbanken konden worden bediend. Hein Fleuren, directeur van het Zero Hunger Lab en hoogleraar Toepassingen van Business Analytics: “Honger is een van de grootste basisproblemen op deze wereld en aan de oplossing kan ik vanuit mijn werkgebied daadwerkelijk bijdragen. Als het gaat over hongerbestrijding krijg je te maken met zaken als transport, het opzetten van duurzame ketens, het beperken van verliezen en lokaal produceren. En die kun je allemaal heel goed wiskundig modelleren.”

Lees verder: https://issuu.com/vmadmin/docs/zero_hunger_lab_special_new_scientist(externe link, opent in nieuw venster)