Leren met de Stad: Studenten onderzoeken Leidse maatschappelijke vraagstukken

Universiteit Leiden

Jonge denkers en doeners kunnen helpen om maatschappelijke vraagstukken in een stad op te lossen. Hoe veilig voelen mensen zich in parken, waarom spelen kinderen minder buiten en waarom isoleren mensen hun huizen niet? Studenten van Universiteit Leiden en Hogeschool Leiden en MBO Rijnland in Leiden werken in het project ‘Leren met de Stad’ aan antwoorden op dit soort vragen. Voor hun onderzoek werken ze samen met buurtbewoners, maatschappelijke organisaties en de gemeente.

Marieke van der Heijden, masterstudent Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie, onderzocht bijvoorbeeld de sociale cohesie in de wijk de Kooi in Leiden Noord. Deze wijk is van oudsher een arbeiderswijk, maar is de afgelopen jaren ook een wijk geworden van migranten. Ze zag dat deze twee groepen eigenlijk weinig met elkaar omgaan en wilde uitzoeken waarom dat het geval is. Wat moet er gebeuren om dit te veranderen? En willen ze dat wel? Voor antwoorden op die vragen ging ze sjoelen, bingo spelen en wandelen met buurtbewoners. Uit het laagdrempelige contact met mensen haalde ze waardevolle informatie op.

“Wat mij vooral aansprak was dat ik bij Leren met de Stad een relevant afstudeeronderzoek kon doen dat niet in een stoffig laatje belandt.”

Daarnaast sprak ze veel met mensen in buurthuizen. “Wat mij vooral aansprak was dat ik bij Leren met de Stad(externe link, opent in nieuw venster) een relevant afstudeeronderzoek kon doen dat niet in een stoffig laatje belandt. Mijn onderzoek is ook van belang voor de buurt. Wat ik nu al uit alle verzamelde gegevens kan halen, is dat mensen die naar het ene buurthuis gaan, niet naar het andere buurthuis gaan, en andersom. Ik wil nog uitzoeken waarom dat is. Het zou mooi zijn als de buurtbewoners uiteindelijk van beide buurthuizen kunnen profiteren en hun netwerk kunnen uitbreiden.”

Foto: fotograaf Marc de Haan