Health Campus Den Haag: mensen met lage inkomens lopen meer risico op hartaanval of beroerte

Universiteit Leiden

Nederlanders met lage inkomens lopen tot 1,5 keer meer risico op het krijgen van een hartaanval of beroerte dan rijkere landgenoten. Dat is gebleken uit onderzoek bij Health Campus Den Haag van de Universiteit Leiden. Huisarts Janet Kist ontdekte, samen met collega's van allerlei disciplines, dat inkomen en etnische afkomst risicofactoren zijn bij de kans op hart- en vaatziekten. “Mogelijke oorzaken hiervoor zijn een ongezonde leefstijl en stress. Een ander opvallend gegeven is dat hart- en vaatziekten 1,9 keer zo vaak voorkomen bij mensen met een Surinaams Hindoestaanse achtergrond. Dit komt onder andere door genetische factoren.”

Tot nu toe kijken artsen bij de behandeling vooral naar factoren als een hoog cholesterol, hoge bloeddruk en roken. Wat de onderzoekers van Health Campus Den Haag betreft, worden inkomen en komaf binnenkort ook meegenomen in Nederland. Ze stellen dat vroegtijdige behandeling met bijvoorbeeld statines (cholesterolremmers) patiënten met een lage sociaaleconomische status of Surinaams Hindoestaanse afkomst kan helpen een hart- of vaatziekte op korte termijn te voorkomen. Huisarts-promovendus Janet Kist: “Het risico op beroertes neemt in dat geval tot wel 22% af. Voor hartaanvallen is dit zelfs 33%. Op langere termijn is het effect mogelijk nog groter.”

Health Campus

Er is een toename van gezondheidsproblemen, onder andere als gevolg van een ongezonde leefstijl en leefomgeving. Tegelijkertijd neemt het aantal zorgprofessionals al jaren af en de kosten van nieuwe technologie en medicatie stijgen. Om deze problemen beter te lijf te gaan, werken op de Health Campus wetenschappers samen met overheden en zorginstellingen. Alleen door de problemen vanuit verschillende invalshoeken en wetenschappelijke disciplines aan te pakken, kunnen we het mogelijk maken om gezondheid voor iedereen te verbeteren, verschillen te verkleinen en het zorgstelsel robuust, solidair en betaalbaar te houden.

Health Campus Den Haag doet onder andere onderzoek naar gedragsinterventies voor mensen met een lagere sociaaleconomische positie, het verbeteren van de gezondheid van kwetsbare zwangeren en het herstel van (onbegrepen) aanhoudende klachten. Ook ELAN (Extramural LUMC Academic Network(externe link, opent in nieuw venster)), een netwerk met veel niet-herleidbare gezondheidsgegevens, wordt door de Health Campus gecoördineerd. De combinatie van de gegevens leidt tot unieke inzichten.

“Het risico op beroertes neemt tot wel 22% af. Voor hartaanvallen is dit zelfs 33%.”

Fotograaf: John Bakker