Zoveel mogelijk milieu- en klimaatexpertise op 1 plek

Vrije Universiteit Amsterdam

De onderzoekers van het Instituut voor Milieuvraagstukken (IVM) houden zich bezig met de interactie tussen de samenleving en het klimaat. Nu is daar oktober 2023 het VU Kenniscentrum Klimaat bijgekomen. Wetenschappers uit uiteenlopende onderzoeksgebieden zijn hierbij aangesloten om klimaatwetenschap te duiden en nieuwe kennis toegankelijk te maken voor journalisten, beleidsmakers en toekomstige partners. De wetenschappers willen met dit nieuwe klimaatcentrum de kloof tussen wetenschap en samenleving overbruggen.

Hoogleraar transnationaal milieubeleid, en directeur van Amsterdam Sustainability Institute, Phillipp Pattberg is oprichter van het centrum en benadrukt het belang van het samenbrengen van wetenschappers en het uitbreiden van het netwerk: “We hebben echt excellente wetenschappers rondlopen op de VU die grote bijdragen leveren aan zowel de wetenschap als aan de ontwikkeling van beleid. Zo is een van onze experts voorzitter van het VN-klimaatpanel IPCC en hebben we met een groepje VU-wetenschappers het Ministerie van Landbouw en Milieu geadviseerd over duurzame landbouw. Ons doel is om alle expertise op het gebied van het klimaat op één plek samen te brengen, toegankelijk voor media en de maatschappij, om te laten zien waar we mee bezig zijn.”

Sinds de oprichting van het IVM in 1971 heeft het een grote expertise opgebouwd in het toepassen van onderzoek op het gebied van diversiteit en complexiteit in de milieuproblematiek. De missie van het instituut is bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van, en de zorg voor het milieu door wetenschappelijk onderzoek en onderwijs. Pieter van Beukering, hoogleraar Milieu Economie aan de VU: ”Er is veel veranderd sinds de oprichting van het IVM in de jaren 70. Milieu- en klimaatvraagstukken hebben een centrale rol gekregen in de samenleving. In die steeds complexere wereld zijn we ons bij het IVM steeds meer gaan focussen op het opleiden van de milieudeskundigen van de toekomst.”

We hebben excellente wetenschappers die grote bijdragen leveren aan zowel de wetenschap als aan de ontwikkeling van beleid.”

IVM loopt voorop in de huidige wetenschappelijke en maatschappelijke debatten om bij te dragen aan een duurzamere planeet. Bijvoorbeeld over het verlies aan biodiversiteit, klimaatverandering, duurzame energie- en voedselsystemen, verandering in landgebruik en waterbeheer. Zo doen wetenschappers onderzoek naar de beloftes van C02-compensatie(externe link, opent in nieuw venster), het overstromingsbestendig bouwen in Nederlandse risicogebieden(externe link, opent in nieuw venster) en mengt het IVM zich in beleidsdiscussies op Europees niveau over, bijvoorbeeld, de gevaren van de verzilting van de landbouw(externe link, opent in nieuw venster).

Meer verhalen van Vrije Universiteit Amsterdam