Samenwerken in Impact Coalities
Samenwerken, kennisdelen en innoveren, belangrijke voorwaarden om tot oplossingen te komen voor maatschappelijke uitdagingen. De Vrije Universiteit Amsterdam en de Universiteit Twente werken nauw samen op het gebied van onderwijs, onderzoek en valorisatie. Daarmee willen deze instellingen gezamenlijk maatschappelijke impact maken en de kwaliteit en de impact van onderzoek maximaliseren.
Jeroen Geurts, rector magnificus Vrije Universiteit: “Met het oog op de grote maatschappelijke vraagstukken is het heel belangrijk dat er meer verbinding komt tussen alle disciplines: bèta, techniek en sociale- en geesteswetenschappen. We kunnen de complexe problemen van deze tijd niet meer in silo’s oplossen. Tegelijkertijd zagen wij dat de instroom van vwo-leerlingen uit Noord-Holland bij technische academische opleidingen lager lag dan in andere delen van Nederland. Samen met de Universiteit Twente besloten we in dit gat te springen en in Amsterdam technische opleidingen aan te gaan bieden. In de UT vonden we ook een gelijkgestemde partner om de noodzakelijke brug te slaan tussen verschillende disciplines in onderzoek en impact, vanuit onze kracht als brede universiteit die, net als de UT, de maatschappelijke uitdagingen wil helpen oplossen.”
Vinod Subramaniam, huidig collegevoorzitter van de Universiteit Twente en voorheen rector van de Vrije Universiteit, denkt dat de brede samenwerking uiteindelijk tot stand is gekomen vanuit een gedeelde filosofie: “Allebei beseffen we sterk dat samenwerking noodzakelijk is om grote maatschappelijke uitdagingen het hoofd te bieden. Wat op ons afkomt, bijvoorbeeld op het gebied van klimaatverandering, digitalisering en toekomstbestendigheid van de zorg, dat kunnen we niet alleen met technici oplossen. Daarom vonden we elkaar in het zoeken van combinaties tussen de technische, maatschappelijke en gedragswetenschappen. We moeten namelijk de grensvlakken van disciplines opzoeken; dát is waar de meest interessante dingen gebeuren.”
Beide universiteiten vinden elkaar onder meer in drie heel brede ‘Impactcoalities’ die onderzoek doen naar een veilige samenleving (tegengaan van polarisatie en ondermijning, crisismanagement), een schone en duurzame samenleving en een samenleving die op een slimme manier profiteert van digitalisering. De instellingen doen dit niet alleen, maar samen met talloze betrokken publieke en private organisaties.
Zo werken ze in de Impact Coalitie Safety and Security nauw samen met andere universiteiten, met gemeenten en de politie om van elkaar te leren als het gaat om veiligheid in de openbare ruimte met smart society-oplossingen. Denk aan crowd management, inzet van drones voor veiligheid en veilige voorwaardelijke datadeling tussen burgers en overheid.
“Samenwerking is noodzakelijk om grote maatschappelijke uitdagingen het hoofd te bieden.”
Eén van de doelen van de nauwe samenwerking tussen VU en UT is het opleiden van meer hoogopgeleide, breed georiënteerde en maatschappelijk betrokken technische professionals. Zo kunnen studenten aan de VU een bachelordiploma van de UT behalen, op dit moment in Werktuigbouwkunde en Creative Technology. Meer opleidingen zijn in ontwikkeling.(externe link, opent in nieuw venster) Dat maakt het voor studiekiezers in de regio Amsterdam aantrekkelijk om voor een technische opleiding te kiezen, waarmee aantoonbaar een onbenut potentieel wordt aangeboord in deze regio.
Zo pakte dat voor student Bo de Boer in de eerste lichting van de Twents-Amsterdamse studie werktuigbouwkunde in ieder geval goed uit. Zij werd naar eigen zeggen verliefd op Twente tijdens een open dag. “Het kleinschalige sprak mij aan. Maar ik was net 18 en nog niet klaar om op kamers te gaan. Ik ben in Amsterdam geboren en opgegroeid. Dit is mijn stad. De keuze voor werktuigbouwkunde was uiteindelijk een wilde gok en ik ben door een aantal mensen voor gek verklaard. Maar het is een gok die ontzettend goed uitpakte. Het is een heel goede basisopleiding.”
Het aantal technici wordt ook vergroot door de doorstroom van VU-bachelors naar UT-masters te vergemakkelijken. De instellingen koppelen dit onderwijs aan onderzoek naar de grote uitdagingen van deze tijd, die veelal een multidisciplinaire aanpak vergen: alle disciplines zijn in huis.