Zes dilemma’s die Nederland richting geven rond landbouw en natuur

Wageningen University & Research

In het maatschappelijke debat over landbouw en natuur gaat het vaak over de vraag of de veestapel gehalveerd moet worden. Of dat we de stikstofdoelen in 2030 of 2035 moeten halen. Maar zijn dit wel de goede vragen? Een groep Wageningse onderzoekers identificeerde zes vraagstukken op basis van diverse WUR-studies.

1. Wat wordt de Nederlandse bijdrage aan de wereldvoedselvoorziening?
  2. Wat is de functie van de dierhouderij in Nederland?
  3. Wat is de morele positie van dieren in onze voedselvoorziening?
  4. Hoeveel van de toekomstige klimaat- en natuurdoelen willen we binnen Nederland halen?
  5. Gaan we landbouw en natuur in Nederland scheiden of verweven?
  6. Kunnen en willen we sturen op consumentengedrag?

De keuzes die we ten aanzien van deze vraagstukken maken, zijn medebepalend voor de toekomst van de landbouw en natuur in Nederland. “Ik ben daarover bezorgd én optimistisch. Bezorgd over de uitdagingen en het gebrek aan visie en vooruitgang. Maar ook optimistisch, want Nederland kan wereldwijd leider zijn in echt duurzame voedselproductie” zo licht Sjoukje Heimovaara, voorzitter van de Wageningen Universiteit de zes klimaatdilemma's toe in Nieuwsuur(externe link, opent in nieuw venster).

WUR pretendeert niet dat dit dè zes vraagstukken zijn. Er zullen er meer zijn. Wel is duidelijk dat elk vraagstuk om keuzes vraagt en dat elke keuze voor- en nadelen heeft.

We staan op een kruispunt rond landbouw en natuur in Nederland

“We staan echt op een kruispunt rond een aantal complexe dossiers, die elkaar onderling beïnvloeden. Toch voeren we het gesprek daarover niet op een fundamentele manier. Er zijn rond het Landbouwakkoord goede stappen gezet, die verder gaan dan je van tevoren misschien had verwacht. Maar wat heel moeilijk is, is dat we naar een ander landbouw- en voedselsysteem moeten. Niet het huidige systeem gebruiken en dat doorontwikkelen. We moeten echt transformeren. Als je dan alleen de huidige belanghebbenden aan tafel zet, maak je het wel heel moeilijk om een echte transformatie vorm te geven”, aldus Heimovaara.

Meer verhalen van Wageningen University & Research