Het Israelisch-Palestijns conflict bespreekbaar maken in de klas

Universiteit Utrecht

Zaterdag 7 oktober 2023 werd de wereld opgeschrikt door heftige gebeurtenissen in Israël. Met grote gevolgen in de weken en maanden erna. Nieuws dat ook volop leeft in klassen op Nederlandse scholen. TerInfo ontwikkelt lesbrieven bij actuele, disruptieve momenten zoals deze. Het project zorgt voor lesbrieven met achtergrondinformatie en pedagogische handvatten voor gesprekken in de klas. Ook de laatste weken schreven zij blogs en lesbrieven om de situatie in Israël op scholen bespreekbaar te kunnen maken. Maxine Herinx is projectleider en legt op radio 1 uit welke tips TerInfo voor leerkrachten heeft: “Dat begint met: bereid je goed voor. Dit soort heftige gebeurtenissen kunnen ook tot heftige gesprekken leiden. Dus aan de ene kant is het belangrijk dat leerlingen weten wat er aan de hand is, wat er gebeurt en tegen welke achtergrond. Maar aan de andere kant is het ook belangrijk om je goed voor te bereiden op het gesprek dat daaruit volgt; hoe je dat gaat voeren. Wat vind je er als leerkracht zelf van? Wat voor meningen leven er in je klas en hoe ga je daarmee om?”

TerInfo is een initiatief van historicus en hoogleraar Beatrice de Graaf(externe link, opent in nieuw venster) om scholen te helpen bij het bespreekbaar maken van terrorisme, politiek geweld en disruptieve momenten. TerInfo plaatst gebeurtenissen in een historisch perspectief en geeft leerlingen en studenten de langere voorgeschiedenis van conflicten mee. Daarnaast worden werkvormen aangeboden om met emoties en meningen van leerlingen om te gaan.

“Wat voor meningen leven er in mijn klas en hoe ga ik daar mee om?”

Beatrice de Graaf: “Ik geef zelf soms ook een les en dan ben ik steeds verrast over wat kinderen allemaal al meenemen naar de klas, wat ze zien van wat er op de wereld gebeurt, en waar ze mee worstelen. Wat ik mooi vind is de bereidwilligheid en eigenlijk echt de wil van kinderen om erover te praten.”

Meer verhalen van Universiteit Utrecht