Duurzaamheid in het curriculum bij iedere opleiding

Radboud Universiteit

Duurzaamheidsthema’s, zoals klimaat, biodiversiteit en ongelijkheid, worden steeds relevanter voor de samenleving. Daarom kiest de Radboud Universiteit ervoor duurzaamheid een prominente plek in het onderwijs te geven. Alle studenten komen vanuit de eigen discipline in aanraking met vraagstukken rond duurzaamheid. Marije Klomp, programmadirecteur Duurzaamheid bij de Radboud Universiteit: “Door studenten tijdens hun studie met (de verbanden tussen) deze thema’s te laten kennismaken, zijn ze beter voorbereid op wat er na hun studie komt. Niet alleen is de kans groot dat ze in hun werkende bestaan met deze onderwerpen moeten omgaan, ook daarbuiten stelt het hen beter in staat een zinvolle bijdrage te leveren aan de maatschappij.”

Sinds het studiejaar 2021-2022 is duurzaamheid voor iedere student een standaard onderdeel van de opleiding. Of studenten nu rechten, wiskunde of microbiologie studeren; alle studenten leren tijdens hun opleiding hoe zij kunnen bijdragen aan duurzaamheidsvraagstukken. “Zelfs in de meest technische en taalkundige opleidingen proberen we een link met duurzaamheid te leggen”, aldus Marc Davidson, hoogleraar filosofie van de duurzaamheid. “Zo is de culturele verarming die optreedt door het verdwijnen van talen van inheemse volkeren te vergelijken met de biologische verarming bij het uitsterven van diersoorten. En in de cognitiefilosofie is de link te leggen dat het idee dat alleen de mens een geest heeft grotendeels ten grondslag ligt aan onze uitbuiting van de natuur. Wie denkt dat alleen de mens een geest heeft en de rest louter materie is, gebruikt alles wat geen mens is louter als grondstof.”

“Zo is de culturele verarming die optreedt door het verdwijnen van talen van inheemse volkeren te vergelijken met de biologische verarming bij het uitsterven van diersoorten.”

Studente Desirée Kruizinga volgt de cursus ‘Sustainable Creativity’ als verplicht onderdeel van haar Master Creative Industries: “De cursus helpt ons om na te denken over wat we nu precies verstaan onder ‘creativiteit’ en ‘duurzaamheid’ en over hoe deze twee concepten met elkaar samenhangen. Vaak wordt er bij duurzaamheid alleen gedacht aan klimaatverandering, recycling en CO2-uitstoot, maar in de cursus komen ook andere aspecten van duurzaamheid aan het licht. Denk aan: (on)gelijkheid in de creatieve industrie en de toegankelijkheid van cultuur en kunst. Ook is er aandacht voor duurzaamheid in de zin van ‘discours’, waarbij bewustzijn gecreëerd wordt over dat de Westerse concepties van ‘creativiteit’ en ‘duurzaamheid’ niet universeel zijn en dat dit ook kan leiden tot ongelijkheid en ontoegankelijkheid, en/of uitsluiting en discriminatie.”

Duurzaamheid staat niet alleen centraal in het onderwijs. Met het onderzoek wordt duurzaamheid ook in de praktijk gebracht. Zo is er bijvoorbeeld het Future Dikes project. Daarin wordt onderzocht hoe we de Nederlandse dijken kunnen versterken met een soortenrijke grasbekleding. Dijken die niet alleen bekleed zijn met gras, maar met allerlei bloemen en planten. ‘Dat zorgt niet alleen voor stevigere dijken, maar biedt ook ruimte voor bijzondere insectensoorten en een herstel van biodiversiteit,’ aldus Hans de Kroon, hoogleraar ecologie aan de Radboud Universiteit.

Meer verhalen van Radboud Universiteit