69 procent van kiezers tegen bezuinigingen op wetenschap

Studenten lopen gebouw in en uit

Een grote meerderheid van de kiezers (69%) vindt het een slecht idee dat de regering wil bezuinigen op Nederlandse universiteiten en wetenschap. Dit blijkt uit een representatief onderzoek van onderzoeksbureau Dynata onder 1000 Nederlandse kiezers in opdracht van de Universiteiten van Nederland. Van de kiezers van de regeringspartijen (PVV, VVD, NSC, BBB) vindt 62% de bezuinigingen een slecht idee. Het kabinet bezuinigt ruim een miljard euro op wetenschap en hoger onderwijs. Niet eerder zijn zulke grote bezuinigingen op universiteiten voorgesteld.

Vandaag start op alle Nederlandse universiteiten het nieuwe academische jaar. UNL-voorzitter Caspar van den Berg: “Onze universiteiten en wetenschap helpen Nederland vooruit. Nederlandse kiezers zien dat met de aangekondigde bezuinigingen belangrijk onderzoek naar bijvoorbeeld nieuwe medicijnen en terrorismebestrijding in gevaar komt. De coalitiepartijen in de Tweede Kamer kunnen niet anders dan dit signaal van hun achterban serieus nemen. Deze bezuinigingsplannen zijn zeer onverstandig en schaden de toekomst van Nederland. De coalitiepartijen zeggen dat productiviteitsgroei en toekomstig verdienvermogen hun prioriteiten zijn. Dan is het onbegrijpelijk dat je zo extreem gaat bezuinigen op de Nederlandse kennissector.”

Uit het onderzoek blijkt dat 86% van de Nederlandse kiezers universiteiten en wetenschap belangrijk vindt. 78% van de kiezers vindt dat de partij waarop zij stemmen, moet zorgen dat er genoeg geld is voor Nederlandse universiteiten en wetenschap. Verder geeft meer dan de helft van de kiezers aan dat de overheid voldoende moet investeren in universiteiten en wetenschap, ook als dit betekent dat er minder geld beschikbaar is voor andere zaken. Volgens Van den Berg toont dit aan hoe cruciaal universiteiten en wetenschap zijn voor Nederland: “Of het nu gaat om voedselzekerheid, de bestrijding van armoede, of het voorkomen van een nieuwe watersnoodramp—zonder een sterke wetenschap en universiteiten gaat Nederland onherroepelijk achteruit.”

Dit jaar vindt er naast de klassieke opening op alle universiteiten, ook een alternatieve opening van het academisch jaar plaats in Utrecht. Op al deze bijeenkomsten wordt stilgestaan bij de negatieve gevolgen van de bezuinigingen voor de Nederlandse samenleving. Actiegroepen, vakbonden, studentenorganisaties en universiteiten voeren vandaag gezamenlijk actie tegen de historische bezuinigingen van het kabinet Schoof op onderzoek en onderwijs. Veel universiteiten zullen daarbij dit filmpje over de gevolgen van de bezuinigingen vertonen.

Onderzoeksrapport draagvlakonderzoek bezuinigingen wetenschap

Onderzoeksrapport draagvlakonderzoek UNL.pdf