Vijf gezonde levensjaren extra voor artrose-patiënten

Technische Universiteit Delft

Naar verwachting hebben in 2040 2,5 miljoen Nederlanders last van artrose. Een aanzienlijke toename ten opzichte van de huidige 1,5 miljoen gevallen. Hoogleraar Jaap Harlaar van de TU Delft en een multidisciplinair team van artsen, biologen en ingenieurs hebben hun krachten gebundeld om dit groeiende probleem te lijf te gaan. Samen met Edwin Oei van het Erasmus MC hebben ze het Biomechanica Imaging lab opgericht. Dit lab combineert biomechanica met geavanceerde beeldvormingstechnologieën om de exacte belasting van gewrichten te meten en cruciale vragen met betrekking tot artrose te beantwoorden. Met één helder doel: vijf gezonde levensjaren toevoegen aan het leven van mensen met artrose.

“Mensen met artrose weer pijnvrij laten genieten van kostbare momenten.”

De gevolgen van artrose raken niet alleen de individuele patiënt, maar ook de maatschappij als geheel, vertelt Harlaar. “Patiënten hebben pijn en kunnen slechter bewegen. Dat is zorgelijk genoeg, maar het betekent ook dat ze minder kunnen deelnemen aan het maatschappelijk leven. Niet kunnen werken bijvoorbeeld of geen mantelzorg kunnen verlenen.” De vergrijzing vergroot de uitdaging, met name voor vrouwen – die twee keer zo vaak artrose hebben. Harlaar: “Wanneer we erin slagen om het natuurlijke herstelvermogen van kraakbeen te stimuleren, opent dat nieuwe perspectieven. Dit betekent dat mensen met artrose weer pijnvrij kunnen meedoen en kunnen genieten van kostbare momenten, bijvoorbeeld met hun kleinkinderen. Dat is wat ons drijft."

Meer verhalen van Technische Universiteit Delft