Van Het Lab Naar De Mens

Technische Universiteit Eindhoven

Dan Jing Wu richtte in 2022de spin-off VivArt-X op samen met haar voormalige promotor, TU/e-hoogleraar Patricia Dankers (zie foto). De naam VivArt-X komt van het Franse vivre dat leven betekent. Art staat voor artificial en de X voor het vrouwelijke chromosoom. “We willen met VivArt-X borstkankerpatiënten die een borstsparende operatie hebben gehad helpen om lichaamseigen weefsel terug te laten groeien dat niet afsterft”, vertelt Dan Jing Wu.

Ongeveer de helft van de 2,3 miljoen borstkankerpatiënten wereldwijd moet kankerweefsel laten verwijderen en heeft reconstructieve borstchirurgie nodig. De CEO van TU/e-spin-off VivArt-X heeft grote ambities om met haar onderzoek écht impact te kunnen maken in de maatschappij. De weg er naartoe is lang, en geplaveid met kuilen en hobbels, maar Wu is vol vertrouwen dat ze met VivArt-X vrouwen met borstkanker gaat helpen.

Toen postdoc Dan Jing Wu in 2021 samen met hoogleraar Patricia Dankers plannen maakte om hun wetenschappelijke kennis over het regenereren van lichaamseigen weefsel om te zetten in een bedrijf, had ze geen flauw idee wat er op haar af zou komen. Ze wist alleen dat ze haar biomedisch onderzoek naar de maatschappij wilde brengen. Om er iets tastbaars mee te doen en mensen te helpen.

Arts, dat wilde Wu als kind worden. Of ondernemer. Of toch iets in de bètahoek. Ze twijfelde, maar de Eindhovense koos uiteindelijk voor de TU/e. “Ik was goed in techniek op de middelbare school. Het knutselen en prullen, berekeningen maken voor hefbomen, dat vond ik leuk.”

‘Ik dacht na mijn master een product op te leveren dat mensen helpt. Ik kwam er al gauw achter dat het zo niet werkt in de academische wereld.’

Kinderdroom

Bij de faculteit Biomedical Engineering vond ze alles wat haar hart sneller deed kloppen: onderzoek doen naar medische vernieuwingen waarmee je patiënten kunt helpen en impact maken. En de mogelijkheid om te ondernemen. “Sinds mijn kindertijd droom ik ervan om met mijn vindingen daadwerkelijk patiënten te helpen. Dat is nog eens impact van je onderzoek. En dat ga ik waarmaken!”

Nierziekte oma

“Mijn oma heeft mij altijd gestimuleerd om een medische studie te gaan doen. Ze werd ziek en overleed toen ik aan de bachelor Biomedical Engineering begon. Ze had een nierziekte en moest jarenlang dialyseren. Ik was boos op de wereld: waarom kunnen we wel een raket naar de maan sturen, maar niet bedenken hoe mijn oma genezen kon worden?”

“Toen ik in mijn bachelorfase Patricia Dankers leerde kennen, werkte ze aan het regenereren van een kunstnier met lichaamseigen weefsel. Haar onderzoek oefende een grote aantrekkingskracht op me uit. Ik wist meteen ‘bij haar wil ik afstuderen’.”

Dat gebeurde, gevolgd door een promotietraject. “Ik mocht mijn eigen onderzoek bedenken en vormgeven. Ik wilde iets met biomaterialen, chemie, 3D-printen en weefsel maken.”

Fan

De kers op de taart was voor Wu dat ze zowel Dankers als Carlijn Bouten kreeg als begeleiders. “Mijn twee grote vrouwelijke rolmodellen! Ik was al fan van ze sinds mijn bachelor.” Na de promotie, volgde een postdoc in de groep van Patricia Dankers. En inmiddels hebben Dankers en Wu de handen ineengeslagen in hun startup VivArt-X.

Lees hier meer: https://www.tue.nl/nieuws-en-evenementen/nieuwsoverzicht/05-12-2023-onderzoekende-impactmaker-vol-ondernemingsdrift

Meer verhalen van Technische Universiteit Eindhoven