Samen de duurzaamheidsdoelen halen via het Positive Change Initiative

Erasmus Universiteit Rotterdam

De Sustainability Development Goals (SDG's) van de Verenigde Naties spelen een cruciale rol in het stimuleren van het bedrijfsleven en de samenleving richting een duurzamere toekomst. Het hoger onderwijs wil een actieve bijdrage leveren om de samenleving te helpen de SDG's te behalen. Rotterdam School of Management, de business school van de Erasmus Universiteit Rotterdam, heeft daarom lesmateriaal ontwikkeld om zakelijke leiders, overheden en maatschappelijke organisaties te inspireren om duurzaam te veranderen. “Via het Positive Change Initiative werken we met docenten, studenten, bedrijven en belanghebbenden in partnerschap naar een gezamenlijk doel. We doen dit in de overtuiging dat transformatieve verandering begint bij moedige individuen”, aldus Eva Rood, Director of RSM’s Positive Change Initiative.

Docenten, studenten en partners uit de non-profitsector en het bedrijfsleven, zoals Philips, Tony's Chocolonely, WWF Chili, ABN AMRO, de Nederlandse Ontwikkelingsbank en anderen hebben vrijwillig hun tijd en middelen ter beschikking gesteld om het succes van het initiatief te waarborgen.

“We doen dit in de overtuiging dat transformatieve verandering begint bij moedige individuen.”

Het (gratis) lesmateriaal omvat onder andere een videocollectie van 77 video's die managementkennis en -inzichten voor bedrijven, overheden en organisaties bevat. Ook is er een verzameling van business cases om docenten en studenten inzicht te geven in de duurzaamheidsuitdagingen waar bedrijven voor staan en de manieren waarop bedrijven bijdragen aan duurzame ontwikkeling in onze samenleving. En dan is er nog de reeks openbare ‘massive online open courses’ (MOOC's) over het sturen van bedrijven in de richting van de SDG's, principes van duurzame financiering en twee cursussen over zakelijke benaderingen en bedrijfsmodellen voor duurzaam landschapsherstel. De cursussen zijn wereldwijd gevolgd door meer dan 100.000 mensen.

Meer verhalen van Erasmus Universiteit Rotterdam