KidsRights index (ISS en ESE)

Erasmus Universiteit Rotterdam

Overheden kunnen niet om de jaarlijkse KidsRights Index heen. De internationale ranglijst meet van alle VN-landen hoe het gesteld is met kinderrechten. Erasmus School of Economics en het International Institute of Social Studies van Erasmus Universiteit Rotterdam zijn voor initiatiefnemer stichting KidsRights, een belangrijke partner in het publiceren van de ranglijst. Zonder deze wetenschappelijke expertise zou het niet mogelijk zijn om de index te maken. Karin Arts, hoogleraar Internationaal Recht: “De landenranglijst is een uiterst krachtige manier gebleken om publiciteit te genereren en nieuwsgierigheid op te wekken bij een groot aantal actoren die een verschil kunnen maken voor toepassing van kinderrechten.”

De stichting KidsRights is in 2003 opgericht door Marc Dullaert, die op dat moment Ombudsman voor Kinderen in Nederland was. Het doel van de stichting is om samen met kinderen te werken aan een wereld waarin hun rechten worden gewaarborgd en zij in staat worden gesteld hun grote potentieel te realiseren. In 2013 nam de stichting het initiatief om een KidsRights Index op te zetten. Het doel was om een statistisch onderbouwde aanpak te ontwikkelen om de implementatie van kinderrechten te volgen.

“We hebben een reputatie hoog te houden, want we willen dat de politiek ons serieus neemt.”

Inmiddels heeft de index een bereik van meer dan twee miljard mensen. Media wereldwijd berichtten erover, van de Guardian tot CNN. Deze unieke index, die al een decennium lang rankings geeft, is de enige jaarlijkse wereldwijde ranglijst die meet in welke mate kinderrechten worden gerespecteerd in 185 landen. De KidsRights Index kijkt op vijf verschillende thema’s (denk aan onderwijs, gezondheid en veiligheid) hoe landen ten aanzien van kinderrechten scoren. Maar hoe meet je dat en hoe kun je landen onderling op een betrouwbare en reproduceerbare manier onderling vergelijken? “Ons doel is om zo objectief mogelijk te meten”, zegt hoogleraar Econometrie Philip Hans Franses (Erasmus School of Economics). “We hebben een reputatie hoog te houden, want we willen dat de politiek ons serieus neemt. Alle gegevens zijn openbaar en onze afwegingen zijn heel transparant ”

Elk jaar, kort na de publicatie, trekt de index veel media-aandacht, stimuleert het de publieke opinie en genereert het een internationaal publiek debat over kinderrechten. De index heeft de aandacht getrokken van het VN-Comité voor de Rechten van het Kind (CRC) en de Europese Raad. De index geeft een stem aan pleitbezorgers van kinderrechten en stelt verschillende belanghebbenden in staat om de vooruitgang van kinderrechten of het gebrek daaraan te volgen.

Meer verhalen van Erasmus Universiteit Rotterdam